Monday, February 2, 2009

bekas yang RETAK itu...

Orang tua itu masih lagi menggunakan dua bekas tanah liat itu untuk mengangkut air dari sungai di belakang rumahnya untuk keperluan harian. Tapi salah satunya telah pun retak dan hanya dapat menampung sedikit sahaja air didalamnya. Walaupun setiap kali diisi penuh oleh orang tua itu, air tetap bercucuran keluar disepanjang perjalanan menuju pulang kerumahnya. Tetapi, orang tua itu tetap tidak merungut, sebaliknya terus-menerus menggunakannya tanpa rasa jemu dan tidak pernah cuba untuk menampal retaknya bekas tersebut.

Ia telah menyebabkan perasaan rendah diri yang amat menebal pada bekas yang retak itu. Dia sering kali rasa terpinggir dek kerana kekurangannya itu dan merasakan tidak lagi berguna kepada tuannya. Dia juga sering kali diejek oleh bekas yang elok kerana keboleh upaya dan kemampuannya yang terhad untuk membantu tuannya. Bekas yang elok itu sering berkata……
“Kau bekas yang retak, hanya menyusahkan! Kesian orang tua itu bersusah payah untuk mendapatkan air, kau hanya membuangkan air itu di sepanjang perjalanan! Sebenarnya kau hanya layak untuk dibuang!!”. Bekas yang retak itu hanya memendam rasa, hancur luluh hatinya kerana apa yang diperkatakan oleh bekas yang elok itu benar belaka. Akhirnya, bekas yang retak itu menangis sendirian….

Tanpa disedari, pasu bunga yang terletak di ruang tamu rumah orang tua itu bersuara apabila mendengar tangisan bekas yang retak itu….dia berkata…..
“Wahai bekas yang retak, usahlah kamu menangis dan menolak kemampuan diri…kerana tanpa kamu sedari, kamu turut memberi sumbangan yang amat besar kepada orang tua itu. Setiap kali dia membawa kamu yang berisi air pulang kerumah, pasti dia membawa kamu di sebelah kanannya…kenapa? Kerana disebelah kanannya telah ditaburi biji benih pelbagai jenis bungaan, dan kamu telah membantu orang tua itu dengan menyuburkan hasil tanamannya dari lelehan air yang keluar dari badanmu…akhirnya, biji benih itu mampu untuk hidup dan memberikan hasil yang begitu bermakna kepada orang tua itu…dan, orang tua itu mampu untuk mengisi pelbagai jenis bungaan didalam badanku..tidakkah itu bermakna, kau turut memberikan sumbangan yang berguna kepadanya?…dan itulah sebabnya mengapa orang tua itu tidak pernah berusaha untuk menampal badanmu…”

Mendengarkan apa yang diperkatakan oleh si pasu bunga itu, menyebabkan bekas yang elok itu terdiam sejenak dan terus memohon kemaafan diatas ketelanjuran bicaranya. Bekas yang retak itu tidak lagi menangis dan dia berasa bangga dengan kemampuan dirinya dan tidak lagi berasa rendah diri….

Apa yang dapat diambil dari kisah diatas?

Sebagai manusia, kita telah dicipta olehNYA sebaik2 kejadian. Kadang kala kita diuji dengan pelbagai dugaan. Bukan untuk menunjukkan kelemahan dan kekurangan diri, tapi sebaliknya untuk mengajar kita supaya lebih berkeyakinan, berani, tabah dan berusaha tanpa rasa jemu untuk membuktikan yang kita mampu untuk berjaya dan setanding dengan yang lain.

Terciptanya manusia dimuka bumi ini sebagai khalifahNYA… Kadang kala kita akan dianugerahkan dengan pelbagai kelebihan, dan ada kalanya juga kita akan di’kurnia’kan dengan pelbagai kelemahan. Kita yang mempunyai kelebihan usahlah terlalu angkuh dan jangan sekali2 mengejek dan mempersendakan kelemahan orang lain, kerana tanpa disedari kita sebenarnya “mengejek” hasil ciptaanNya. Justeru, kita hendaklah sentiasa bersyukur dengan apa yang dimiliki dan turut sama membantu mereka yang kekurangan itu untuk menempuhi hari2 yang mendatang.

Sebagai insan yang lemah, janganlah cepat benar melatah dan sentiasa berputus asa dengan apa yang dimiliki…kerana, setiap yang berlaku itu ada hikmahnya…Allah memberikan hari siang yang panas semasa kita bekerja, tetapi DIA juga memberikan kedinginan di malam hari untuk keselesaan kita pabila berehat…Allah memberikan hujan yang lebat, tapi DIA juga menganugerahkan kita dengan pelangi yang indah sebaik redanya hujan itu…sentiasalah mengucapkan syukur dengan apa yg dimiliki dan perlu memuhasabah diri dan seringkali menyedari dan menyesali dengan apa jua kekhilafan sendiri kerana nafas yang dihela pada hari ini, mungkin tidak mampu untuk dinikmati pada esok hari….

2 comments:

  1. huhuhuhhuuu.. terharunya... insaf sekejap..

    yeye.. dapat makan akok lah cik hil kasi kami orang .. dari cik amar.. tq ya...

    ReplyDelete
  2. ala nik, ko 2 ade drh klate...so, xyahla akok2 nih! huhhuhuhu

    ReplyDelete